> תרומת הפלמ"ח ומורשתו

ההשתלבות במשק ובכלכלה
תקציר

יוצאי הפלמ"ח השתלבו כמובן בכל מגזרי המשק והתעסוקה. אולם בשני ענפים מרכזיים שהתפתחו רק לאחר מלחמת העצמאות – התחבורה הימית והתחבורה האווירית – נודעה תרומתם המיוחדת.

יוצאי הפלמ"ח השתלבו בכל מגזרי המשק והתעסוקה. אולם בשני ענפים מרכזיים שהתפתחו רק לאחר מלחמת העצמאות – התחבורה הימית והתחבורה האווירית – נודעה תרומתם המיוחדת.
התחבורה הימית שהתפתחה לאחר קום המדינה חייבת חוב גדול לאנשי הפלוגה הימית של הפלמ"ח, הפלי"ם, שהוליכו את 65 הספינות עם 70,000 המעפילים ניצולי השואה, בשנים 1945-1948, והיוו אחר כך את גרעין חיל הים. בראשיתו של צי הסוחר הישראלי השתלבו ימאים אלה בכל התפקידים: רבי-חובלים, קצינים, מכונאים וכדומה.
דומה הוא סיפורה של התחבורה האווירית החייבת חוב גדול לאנשי "מחלקת הטייס" של הפלמ"ח, שהוקמה עוד ב-1943 והכשירה 23 טייסים שהוסמכו ברישיון טייס מנדטורי. כל אלה הועברו כיחידה אחת ל"שירות האוויר" של ה"הגנה" שהוקם עם פרוץ מלחמת העצמאות והיה לימים חיל האוויר של צה"ל. עם הקמת חברת "אל-על" היו טייסי הפלמ"ח, הגרעין לצוות האווירי שלה וחמישה מהם נמנו עם קברניטיה הבכירים.

התחום הכלכלי. רבים מיוצאי הפלמ"ח השתלבו במשק ובחיים הכלכליים. היו בהם יזמים ותעשיינים גדולים, מנהלי חברות ומוסדות גדולים, מנהלים כלליים של משרדי הממשלה, מנהלי מוסדות חינוך, מנהלי בתי חולים, מקימי קיבוצים ומושבים חקלאיים ואנשי מקצוע מכל הסוגים. במשך עשרות השנים הראשונות של המדינה מלאו רבים תפקידים בכירים במשרדי הממשלה הכלכליים, ברשות הנמלים, במפעלי ים המלח, בבנקים, בארגונים ובחברות כלכליות מהגדולים והחשובים במשק.



מאגרי מידע
ראשית הפלמ"ח
מאבק בבריטים
מלחמת העצמאות
פירוק הפלמ"ח
פלמ"ח והתיישבות
מחשבה צבאית
יחידות ומבנה ארגוני
חברות בפלמ"ח
תרבות והווי
תרומת הפלמ"ח ומורשתו